Do zadań Referatu Finansowego należy:
1. Opracowywanie projektów budżetów gminy wraz z informacjami o stanie mienia komunalnego;
2. Przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy: budżetowych, uchwał wprowadzających zmiany do budżetu, uchwał w sprawach druków i stawek podatkowych;
3. Przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy w sprawach procedury uchwalania budżetu, w sprawach przyznawania dotacji z budżetu gminy, w sprawach umorzeń wierzytelności niepodatkowych gminy, w sprawach zakresu informacji z wykonania budżetu przedstawianych radnym;
4. Opracowywanie projektów zarządzeń Wójta Gminy określających instrukcje: obiegu dokumentów księgowych, inwentaryzacyjnej, kontroli finansowej, w sprawie planu kont, w sprawie przeprowadzania inwentaryzacji aktywów i pasywów;
5. Opracowywanie projektów zarządzeń Wójta Gminy w sprawach: układu wykonawczego budżetu gminy, opracowania harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu, zmian w budżecie gminy;
6. Sporządzanie projektów planów finansowych jednostek organizacyjnych w zakresie kwot dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie;
7. Prowadzenie urządzeń księgowych syntetycznych i analitycznych w zakresie inwestycji gminy oraz dla instytucji kultury;
8. Sporządzanie sprawozdań i bilansów w zakresie inwestycji gminy oraz dla instytucji kultury;
9. Sporządzanie kwartalnych sprawozdań z wykorzystania funduszu płac;
10. Dekretowanie dowodów księgowych w zakresie realizowanych wydatków budżetowych bieżących (poza wydatkami oświaty) i inwestycyjnych, wydatków z funduszy: Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz socjalnego, wydatków instytucji kultury;
11. Opracowywanie półrocznych i rocznych sprawozdań opisowych z wykonania budżetu gminy dla radnych z Gminy Chłopice;
12. Prowadzenie zbiorczego rejestru zakupu i sprzedaży dla celów sporządzania deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT -7;
13. Sporządzanie miesięcznych deklaracji podatku od towarów i usług VAT -7;
14. Dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
15. Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
W zakresie oświaty:
1. Opracowywanie planów rzeczowych i finansowych szkół na terenie gminy, nadzór
i udzielanie wytycznych w sprawie ich realizacji;
2. Prowadzenie księgowości analitycznej i syntetycznej realizowanego planu wydatków budżetowych i pozabudżetowych oraz działalności finansowo wyodrębnionej;
3. Sporządzanie i analiza sprawozdań finansowych z wykonania planu wydatków i dochodów budżetowych szkół, udzielanie informacji w tym zakresie dyrektorom szkół;
4. Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi w zakresie realizacji planów finansowych szkół, terminowa realizacja zobowiązań oraz ściąganie należności i roszczeń spornych;
5. Analiza wykorzystania środków budżetowych i pozabudżetowych będących w dyspozycji jednostek oświatowych;
6. Udzielanie wytycznych w sprawie zasad ewidencji składników majątkowych użytkowanych przez jednostki oświatowe;
7. Nadzór nad przebiegiem inwentaryzacji w placówkach oświatowych, określanie terminów
i rozliczenia inwentaryzacji;
8. Sporządzanie sprawozdań dotyczący zatrudnienia, wynagrodzenia i czasu pracy
w zakresie dotyczącym placówek oświatowych;
9. Sporządzanie deklaracji na podatek dochodowy od osób fizycznych;
10. Udzielanie wytycznych dyrektorom szkół i placówek oświatowych w zakresie sporządzania dokumentów pracowników odchodzących na emeryturę i rentę.
W zakresie wymiaru i poboru podatków i opłat lokalnych:
1. Prowadzenie i kompletowanie dokumentacji od osób fizycznych w zakresie wymiaru podatku rolnego i od nieruchomości;
2. Prowadzenie i kompletowanie dokumentacji od osób prawnych w zakresie wymiaru podatku rolnego i od nieruchomości;
3. Gromadzenie odpowiednich materiałów i sporządzanie wymiaru opłat terenowych;
4. Sporządzanie decyzji wymiarowych na podatek rolny i podatek od nieruchomości dla osób fizycznych i prawnych;
5. Wykonywanie kontroli w terenie w zakresie powszechności wymiaru i poboru podatków
i opłat;
6. Przygotowywanie projektów uchwał w zakresie podatków i opłat;
7. Sporządzanie sprawozdań kwartalnych, półrocznych i rocznych z zakresu wymiaru i poboru podatków i opłat;
8. Prowadzenie i kompletowanie dokumentacji dotyczących ulg, zwolnień i umorzeń z zakresu podatków;
9. Przygotowywanie dokumentacji dotyczących odwołań od decyzji ustalających wysokość podatków i opłat oraz od decyzji umorzeniowych;
10. Wydawanie zaświadczeń na podstawie ewidencji podatkowej;
11. Prowadzenie księgowości wszystkich podatków i opłat :
a) bieżące księgowanie przypisów, odpisów i wpłat zobowiązań pieniężnych;
b) prowadzenie zbiorczych kont wsi (sołtysa);
c) okresowe uzgadnianie obrotów z kartami zbiorczymi wsi;
d) prowadzenie dzienników obrotów zobowiązania pieniężnego podatników;
e) prowadzenie kart kontowych zobowiązań pieniężnych osób prawnych;
f) rozliczanie sołtysów z inkasa zobowiązania pieniężnego;
g) prowadzenie dzienników obrotów należności przypisanych i nieprzypisanych;
h) prowadzenie kart ewidencyjnych kont podatkowych;
12. Prowadzenie, sporządzanie sprawozdawczości w zakresie:
a) dokonanych przypisów, odpisów i wpłat wszystkich podatników i opłat;
b) przebiegu czynności egzekucyjnych;
13. Dokonywanie kwartalnych ocen przebiegu realizacji dochodów budżetowych z tytułu wpływu podatków i opłat od ludności oraz podejmowanie odpowiednich działań zmierzających do pełnej realizacji dochodów z tego tytułu i maksymalnej likwidacji zaległości;
14. Wystawianie tytułów wykonawczych w terminie niezwłocznym do 14 dni po upływie terminu płatności na zaległości zobowiązań podatkowych i niepodatkowych egzekwowanych w postępowaniu administracyjnym oraz bieżąca współpraca w tym zakresie z organami egzekucyjnymi;
15. Wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym;
16. Przyjmowanie wpłat od ludności z tytułu podatków i opłat.
W zakresie działalności budżetowo-gospodarczej i finansowej:
1. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej operacji gospodarczych i finansowych w zakresie dochodów budżetowych;
2. Prowadzenie księgowości analitycznej i syntetycznej dochodów budżetowych, dekretacja i numeracja dowodów księgowych organu finansowego;
3. Prowadzenie księgowości analitycznej i syntetycznej wydatków budżetowych;
4. Sporządzanie miesięcznych sprawozdań Rb-27S, kwartalnych, półrocznych, rocznych Rb-27S, Rb-NDS, Rb-N, RB-Z oraz kwartalnych sprawozdań Rb-50 o dotacjach z zakresu zadań zleconych;
5. Sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
6. Sporządzanie bilansu z wykonania budżetu gminy oraz z działalności flnansowo-wyodrębnionej;
7. Sporządzanie miesięcznych i rocznych wydruków dochodów budżetowych oraz funduszy z działalności finansowo-wyodrębnionej;
8. Sporządzanie zestawień z wyciągów bankowych dot. wydatków budżetowych i inwestycyjnych.
9. Sporządzanie sprawozdań miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych z wykonania wydatków budżetowych;
10. Obciążanie kontrahentów z tytułu poniesionych kosztów związanych z utrzymaniem budynków komunalnych.
W zakresie wynagrodzeń i pochodnych:
1. Kompletowanie dokumentacji dotyczącej sporządzania list płacy, wypłaty zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych, opiekuńczych i oświadczeń pracowników do obliczania zaliczek na podatek dochodowy dla pracowników UG, świetlicowych, komendanta i kierowców OSP oraz bezrobotnych zatrudnionych w ramach robót publicznych i interwencyjnych;
2. Sporządzanie miesięcznych zbiorczych zestawień list płacy;
3. Prowadzenie kart zasiłkowych, kart wypłat zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych;
4. Zgłaszanie do ubezpieczenia pracowników i członków ich rodzin, bieżąca aktualizacja;
5. Sporządzanie miesięcznych deklaracji ZUS;
6. Prowadzenie ewidencji legitymacji ubezpieczeniowych dla pracowników i członków ich rodzin;
7. Sporządzanie miesięcznych deklaracji dot. podatku dochodowego PIT-4 i PIT-8;
8. Sporządzanie deklaracji PIT-11, PIT-8B, PIT-R;
9. Wystawianie zaświadczeń i o zatrudnieniu i wynagrodzeniu pracowników;
10. Prowadzenie ewidencji kart wynagrodzeń pracowników.
W zakresie księgowości budżetowej:
1. Rozliczanie sołtysów z inkasa należności podatkowych, z wpłat ludności na zadania realizowane w gminie takie jak: wodociągi, kanalizacja, budowa dróg, sprzedaż świadectw miejsca pochodzenia zwierząt, za wypas bydła a mieniu komunalnym;
2. Naliczanie prowizji inkasentom za sprzedaż świadectw miejsca pochodzenia zwierząt;
3. Sporządzanie miesięcznych zestawień dotyczących podmiotów wynajmujących lokale użytkowe podlegające podatkowi VAT;
4. Prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;
5. Prowadzenie ewidencji środków trwałych.
Ponadto:
1. Prowadzenie kasy w Urzędzie Gminy;
2. Przyjmowanie wpłat od sołtysów i osób fizycznych oraz podmiotów i jednostek gospodarczych;
3. Odprowadzanie gotówki do Banku;
4. Dokonywanie wypłat wynagrodzeń, rachunków i zasiłków;
5. Zakup i sprzedaż znaków opłaty skarbowej;
6. Sporządzanie raportów kasowych: budżet zasadniczy, fundusz socjalny, inwestycje, biblioteki, depozyty, organ finansowy i sumy do odprowadzenia;
7. Uzgadnianie dekadowe salda kasy;
8. Sporządzanie kwartalnych sprawozdań o dochodach, z wpłat na dowody osobiste;
9. Prowadzenie rejestru sprzedaży dla wynajmu lokali użytkowych;
10. Bieżąca obsługa urządzeń i programów komputerowych w szczególnościw referacie finansów;
11. Inne prace zlecone przez Wójta Gminy.
|